Kedves erre tévedő! Örkény István nyomán én is egy röpke használati útmutatóval kezdenék, mely szerint a blog, amit éppen olvas, még gyermeteg, klasszikussal szólván kicsit zöld, kicsit éretlen, de a miénk.
Első kivesézésre váró alany, a képen is szereplő, második generációs Focus. Faceliftes, már a Kinetic formanyelv jegyében megrajzolt harcsaszájú, 1.8 literes Duratorq dízellel szerelt jármű. Felszereltségét tekintve alulról a második, Trend.
Családi igavonó és kenyérkereső. Apám vásárolta négy évvel ezelőtt, akkor még újszaggal és tízezer megtett kilométerrel. Szerelmesek voltunk és vagyunk, pláne hogy egy kvázi rettenetből sikerült anno beléhuppanni. A slusszpoént előre lelövöm, ezt az autót messze elkerülte a "háromeff " szabály...azaz, hogy Fiatot Fordot és franciát soha...hát itt egy cáfolat.
Mi ez? A Focus a kompakt csapottfarúak kategóriájában játszik, ahol az etalonnak mondott VW Golf is. Ellenben minden kiterjedésében méretesebb annál. Sajnos a beltérben már nem, de erre rögvest kitérek. Alapjai ismerősek lehetnek a Mazda3-ból vagy akár a Volvo S40-ből, úgysmint a padlólemez, és egyes motorok. Biztonságos, alapban is 4 lufis, igényes futóművű és jól vezethető autó ez, 80-tól 300 lóig szinte bármilyen motorral. Kombi, szedán, coupé és coupé-cabrió változatban is elérhető.
A forma: Mint a félig eltaposott büdösbogár, a maga lejtős tető és ablakvonalával. Mondhatni sportosnak is, főleg hogy a forma 2004-ből származik, illetőleg főleg sportos akkor, ha közvetlen konkurense, a Golf V éppen mellette áll. Darabos, jól tagolt, mégis tömbszerű forma ez, akár érdekes is lehetne, ha épp nem ez a modell lett volna az egyik legnépszerűbb a hazánkban. Így, mivel az utcakép szerves része, már nem kapjuk fel rá fejünket. Jelen esetben tán a szín ment egy cseppet a helyzeten...de csak egy cseppet. Összességében egyáltalán nem rossz, arányos.
Milyen belül? Összefoglalván kiábrándító. Amíg a lényegesen kisebb és olcsóbb korbeli Fusion, vagy akár a Fiesta textilbetétekkel kényeztet az ajtókon, addig itt legfeljebb bőrradírozásra volna lehetőségünk. A műszerfal borítását leszámítva kivétel nélkül kopogós és kemény műanyagokkal találkozunk, a középkonzolon mai szemmel nézve viccesen méretes gombokkal megfűszerezve...kicsit túl faragatlan, kicsit túl ipari kinézet ez. A helykínálat rendben van, a belső szélesség hatalmas, tán a hátsó láb és fejtér válhat szűkössé 180cm felett. Tárolórekeszekből rengeteg van, a kesztyűtartó is méretes és hűthető. Illetve a csomagtartó is a nagyobbak közül való: 380 liter, mely ülésdöntéssel 1500-ig bővíthető. A beltér tán egyetlen, de számomra zavaró ergonómiai bakija, hogy az AUX csatlakozó a kesztyűtartóban került elhelyezésre. A hangrendszer kielégítő, kellően személyre szabható hangzású. Az autó hat hangszóróval szerelt, ellenben rádiócsatornákat nemigen talál.
Menetben: Itt nem érheti kritika a Fordot. A Multilink hátsó futómű nagyon jó menetdinamikát eredményez, akár csak a 280 Nm-t leadó 1,8 literes dízelmotor is. Tisztesen meglódítja akár 200-as tempóig is az 1424 kilós gépet. A váltó sajnos csak 5 fokozatú, hosszú áttételezésű, ezáltal szűk utcákban gyakran "sok" lehet a második fokozat. A motorzaj valóban zaj, és belülről is mindig jól hallható, cserében az autó méretéhez képest kevés naftával is beéri. Városban könnyedén 6 liter körül tartható a fogyasztás. Érdekes extra a három fokozatban állítható kormányrásegítés (normal-comfort-sport). Üröm az örömben hogy így a téli időszak derekán marha lassan melegszik be a kabin, ülésfűtés nincs.
Tapasztalatok megbízhatóság terén: Az izzókat szereti fogyasztani. Egy gumi turbócsövet és egy intercooler-hűtőt megevett már. A nagy nyomaték miatt a gyár már a hírhedt kettőstömegűt alkalmazta ennél a modellnél, ami nem a legtartósabb szerkezet, a típus rákfenéje. Az csere ideje még nem jött el, ellenben a tudatunkat felkészítettük a "csapásra". Ez jól kalkulálhatóan harmadmilliós tétel. Bonyolult mechanika és dízel lévén a megbízhatóság rendben van, 130ezer kilométer meghibásodásai ezek. a fékek és a futómű alkatrészei rendívül jól bírják a strapát. Mint minden turbódízelnél, a kulcs itt is csupán annyi, hogy rövidítsük le a gyári olajcsere-periódust, ne hajtsuk meg a járművet míg az olaj nem meleg, illetőleg leállítás előtt hagyjuk a turbót "megnyugodni".
Mindazonáltal itt is fontosnak tartom elmondani hogy a dízelek kora sajnos lejárt. Napról napra nagyobb az esély arra, hogy egyik pillanatról a másikra már nem enged haza a hatóság egy ilyen autóval. Jelen Focus 2008-as gyártási évű, EURO 3-as emissziós besorolású,még részecskeszűrő nélküli modell.
Ajánlható modell? Igen, benzinesként.
Értékelés, amely szubjekív: 10/7 p
A típus átlagára: 1,2-1,6 millió Ft
Tisztelettel voltam én, a szerző, Molnár László.